„Potocznie i powszechnie w tych odległych czasach nazywano nas "Darknesi". Nasze filmy powstawały w latach 1988 - 1994, czyli u schyłku zeszłego wieku!"
Jacek Januszyk
Zapraszamy na wieczorne rozmowy o tym jak debiutanci – operatorzy filmowi stają się znanymi i cenionymi reżyserami i producentami filmowymi oraz pokaz filmów:
Babie Lato / film fabularny, 45 min, 1996
Córka skazana na opiekę chorą matką pragnie uwolnić się od nieustannego obcowania z jej ciągłym ubolewaniem nad życiem, które przemija. Niestety, chora matka wymaga stałej opieki i tylko od czasu do czasu córka wymyka się do lasu i nad morze, spragniona wrażeń. Podobnie jednak do matki, którą własne błędy życiowe skazały na samotność, sama nie umie przyjąć mężczyzny, który ofiaruje jej szczerą miłość. I tylko ciągle spogląda gdzieś daleko – ku spienionym falom, skąd ma wrócić ten, o którym nie potrafi zapomnieć.
Powrót / film dokumentalny, fabularyzowany, 37 min, 1998
Wyimaginowany powrót ofiary epidemii tyfusu ścieżkami teraźniejszości do obozu zagłady KL Auschwitz II (Birkenau). Na podstawie zachowanej kartoteki więźnia o numerze 26947, dziewczyny w wieku 16 lat – bezimiennej, opatrzonej jedynie numerem i trzema zdjęciami z obozowej kartoteki – twórcy filmu podejmują się eksperymentu powtórzenia jej drogi do obozu zagłady, zakończonej tragiczną śmiercią na terenie tzw. rewiru. Poruszony siłą wyrazową oraz sugestywnymi obrazami filmu, wybitny kompozytor Arvo Part udostępnił do filmu swoją kompozycję "Miserere", która w USA została uznana za najlepszą kompozycją współczesnej muzyki poważnej na świecie.
Aven / film fabularny, 29', 1997
Poetycka opowieść o relacji mężczyzny i kobiety skazanych na siebie w wędrówce przez świat. Ich ścieżki życiowe splatają się w jedność pod dachem metaforycznego domu. W zespoleniu pragnień nasycają się sobą i wzajemnie wspierają, aby wzmocnieni nową siłą samotnie podążać przez życie. Konwencja filmowa jest ascetyczna i prosta. Niemal monochromatyczne i fakturalnie szorstkie obrazy pogłębiają wyraz dramaturgiczny filmu. Jego scenerią są naturalne plenery apokaliptycznej rzeczywistości destrukcji i upadku, którą w finale rozświetlają promienie wschodzącego słońca, dając nadzieję na lepszą przyszłość.
Prowadzenie:
Waldemar Czechowski – operator, reżyser dokumentalista, realizator filmów z kręgu antropologii kultury i etnografii oraz kina podróży, animator kultury i współorganizator festiwali filmowych, a także warsztatów z filmu, fotografii i nowych mediów.