Majowe spotkanie z cyklu poświęconego reinterpretacjom w świecie sztuki, przywoła wszystkie odsłony dawnego i współczesnego kostiumu antycznej Flory.
Przypinano je do gorsetów sukni, spódnic i dekoltów, zdobiono nimi włosy, czepki i peruki - sztuczne kwiaty w XVIII wieku nadawały sznyt dworskiego kostiumu nawet starszym toaletom. Girlandy obsypujące usztywnione sylwetki dam były obietnicą dziewczęcej delikatności i uległości wobec społecznych ról kulturowo im przypisanych. Sprowadzenie kobiety do funkcji bibelotu i dekoracji otoczenia, swoje odzwierciedlenie miało w malarstwie, oraz powielających konwencję ikonograficzną ogromnej ilości porcelanowych figurek i serwisów deserowych.
Do tej „florystycznej” imaginacji kobiecych wizerunków chętnie odwołuje się współczesna sztuka: wprowadza do swoich kwiatowych kompozycji dwuznaczność intymnych cielesnych zakamarków, ale też punktuje patriarchalną infantylizację tego motywu. Feministyczne narracje nie przebierają się w kostium natury, raczej stają w jej obronie i szerzą świadomość o zagrożeniach. To także queerowe narracje, poddające w wątpliwość sztuczne podziały płciowej identyfikacji wizualnej, a czasem rodzaj artystycznego coming-outu. Majowe spotkanie z cyklu poświęconego reinterpretacjom w świecie sztuki, przywoła wszystkie te odsłony dawnego i współczesnego kostiumu antycznej Flory.
Ilustracja artykułu: Stanisław Wyspiański, Nasturcje | 1903, Muzeum Narodowe w Lublinie
O cyklu:
„Reinterpretacje świata sztuki”, to cykl spotkań poświęcony hybrydom i fantastycznym istotom, które od starożytności po współczesność zapełniają historie mówione, spisane i przedstawiane w sztukach plastycznych. W myśl narracji wskazujących nadejście końca antropocenu bohaterami cyklu staną się nie ludzie, lecz jednorożce, syreny, wilkołaki, a nawet pająki. Przyglądając się dziełom sztuki dawnej i współczesnej odkryjemy, jak rodziły się mity im poświęcone, czego były symbolami i wreszcie jak odczytywane są dzisiaj.
Prowadzenie:
Monika Przypkowska – historyczka sztuki i edukatorka muzealna. Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1996 roku współpracuje z Zamkiem Królewskim w Warszawie prowadząc lekcje muzealne dla dzieci i młodzieży z zakresu historii sztuki, kultury i mody, wykłady dla dorosłych, kursy dla przewodników miejskich i nauczycieli szkolnych. Pracuje w dziale Edukacji w Zamku, współpracuje także z innymi instytucjami zajmującymi się edukacją artystyczną: Muzeum Narodowym w Warszawie, Dziecięcą i Młodzieżową Akademią Artystyczną, Mazowieckim Uniwersytetem III Wieku, Ursynowskim Uniwersytetem III Wieku, Studiem Sztuki, Zespołem Szkół Poligraficznych. Od początku 2022 roku współpracuje z „Radiem z Qlturą”, gdzie nadawana jest jej autorska audycja „Sztukomodnie”. Wcześniej zawodowo związana była także z modą jako redaktorka, stylistka i producentka sesji zdjęciowych w takich pismach jak „Avanti”, „Jestem”, „Claudia”, „Moda Top”.